سیستمها و پمپهای صنعتی و خانگی | تجهیزات آب و فاضلاب

  • ۰
  • ۰

معرفی بوستر پمپ آب و کاربرد آن


بوستر به مجموعه متصل شده از چندین پمپ می باشد که به صورت موازی با هم متصل شده اند . از مجموع فشار پمپ ها و آبدهی می توان در نهایت در سیستم مصارفی استفاده نمود .
در هنگامی که نمی دانیم مصرف کننده ما در زمان های مختلف دارای مصرف ناهمگون می باشد و چه میزان می باشد آنگاه باید به فکر بوستر پمپ باشید . با توجه به نوسانات مصرف آب در زمان های مختلف بوستر باید تهیه نمود که دارای آبدهی های مختلف و به قول معروف دور ثابت می باشد .
از انواع بوستر پمپ آبرسانی می توان در ساختمان های بلند با جمعیت زیاد – جهت مصارف آتش نشانی – مصارف صنعتی و زمین های کشاورزی – فواره ها و آبنما های شهری – بیمارستان ها و مجتمع صنعتی و تجاری استفاده نمود . البته کاربرد بوستر پمپ به این موارد خطم نمی شود و در کاربردهای فراوانی می توان از بوستر استفاده نمود .
بوستر ها بر دو نوع دور ثابت و دور متغیر می باشد . هنگامی که فشار کار و آبدهی مصرف شما ثابت می باشد و با پمپ قابل تامین نمی باشد آنگاه باید از بوستر دور ثابت با ظرفیت آبدهی و فشار کاری ثابت استفاده نمود . در غیر این صورت در هنگامی که نیاز شما به میزان آب مصرفی متفاوت می باشد باید از یک بوستر پمپ دور متغیر استفاده نمود .
بوستر دور متغیر متناسب با نیاز مصرفی دور آن به صورت اتوماتیک متغیر شده و تولید دبی و فشار های متناسب با نیاز شما می نمایید . در بوستر های دور متغیر اکثر از تابلو های اینورتر دار به کنترل برد های دیجیتالی استفاده می شود . در این مورد بوستر ها رو بر حسب ماکزیمم مصرف ساعتی و حداقل فشار درخواستی در شبکه طراحی و تولید می کنند.


قسمت های اصلی یک بوستر شامل : الکتروپمپ ها ، شاسی اصلی ، کلکتور حرکتی ، کلکتور مکش ، تجهیزات کنترل فشار ، تابلوی کنترل و فرمان می باشد . که اصلی ترین قسمت بوستر ها ، تابلوی کنترل و فرمان و تجهیزات کنترل فشار آن است .
در بوستر پمپ با تکنولوژی روز ، روشن و خاموش شدن پمپ ها به صورت نوبتی در یک ردیف می باشد که برای کنترل فشار از دو پرشر سوئیچ استفاده می شود . اولین پرشر سوئیچ  برای حداکثر فشار و پرشر سوئیچ دوم برای حداقل فشار تنظیم می شود . در  تعویض به نوبت الکتروپمپ ها این امر باعث می شود همه ی پمپ ها به نوبت کار کرده و در این صورت استهلاک بوستر به حداقل می رسد .

 

بیشتر درباره بوستر پمپ آبرسانی

 

بوستر پمپ آب، شامل دو یا چند پمپ آب می باشد که برای افزایش یا حفظ فشار و مقدار بازدهی آب به کار می رود. این دستگاه ها اغلب در سیستم هایی استفاده می شود که جریان آب به صورت ناپایدار و متغیر است. وقتی تقاضای آب کم است بوستر پمپ به صورت آماده به کار باقی می ماند و در صورت افزایش تقاضا بوستر پمپ فعال شده و فشار لازم جهت تامین آب مورد نیاز را افزایش می دهد.

به طور کلی برای تامین فشار مطلوب در شبکه آب مصرفی در داخل ساختمان های مرتفع از سیستم های زیر استفاده می شود:

بوستر پمپ.
منبع تحت فشار.
پمپ دور متغیر.
مخزن ثقلی یا منبع ذخیره.


بوستر پمپ ها معمولا شامل دو یا چند پمپ، مخزن و دستگاه کنترل هستند. به طور کلی بوستر پمپ ها جهت حفظ فشار آب کافی در مناطق کم فشار، ساختمان های بلند و مکان هایی که فشار آب در آن متغیر است، طراحی شده اند.

در کلیه سیستم های فوق مخزنی جهت ذخیره آب و تغذیه ایستگاه پمپاژ در نظر گرفته می شود. این مخزن توسط یک انشعاب با قطر مناسب از لوله اصلی آب شهری و به صورت خودکار از طریق فلوتر تغذیه می شود.

بوستر پمپ دور ثابت


وظیفه بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به الگـوی متغیّـــر مصرف می باشد. از این رو هنگامــی که د ر شبکه، مصرفــــی وجود ند ارد

فشــار تغییر نمی کنـد و پمپ های بوستـرپمپ خاموش می باشنــد اما به محض اینکه مصرف فشار د ر شبکـه افـت می کنــد برای جبران این افت، اولین پمپ شروع به کار می کند.

اگر این پمــپ قاد ر به تامیـن فشار نباشـد پمپ های دیگر به همین ترتیب وارد مد ار می شوند تا فشار را در محدوده معینی ثابت نگه دارند هنگامی که مصرف کـم یا متوقف می شود پمپ ها نیز به ترتیـب از مد ار خارج می شونـد. بنابرایــن پمپ های بوسترپمپ با توجه بــه الگوی مصــرف به مد ار وارد یا خارج می شوند. در ارتباط با صرفه جویی در مصرف انرژی (مصرف برق) اقدامات موثری در طراحی بوستر پمپهـای این شرکت انجام گردیده است.

بوستر پمپ دور متغیر (دبی متغیر)


با رشد جمعیت در جوامع بزرگ شهری و نیاز به اسکان آنها مقوله انبوه سازی در این جوامع مورد توجه زیادی قرار گرفته که نتیجه ی آن ساخت ساختمان های مسکونی بلند مرتبه می باشد. تامین آب مصرفی این قبیل ساختمان ها با یک پمپ امکان پذیر نبوده لذا با موازی قرار دادن چند پمپ مشابه در یک پکیج که به آن بوستر پمپ می گویند اقدام به تامین آب مصرفی آن ها می گردد.

در بوستر پمپ های دورمتغیر با بهره گیری از تکنولوژی روز امکان کنترل سرعت دوران پمپ بر اساس فرامین صادر شده از اینورترهای نصب شده بر روی تابلوفرمان بوستر پمپ وجود دارد. از مزایای این سیستم می توان به راه اندازی نرم الکترو پمپ با هدف کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید پمپ و همچنین کاهش لرزه های احتمالی به دلیل استارت آنی پمپ اشاره کرد، از دیگر محاسن این سیستم کنترل دبی خروجی پمپ بر اساس پالس های دریافتی از سنسور نصب شده بر روی کلکتور بوستر پمپ می باشد.

موارد استفاده از بوسترپمپ:


آبرسانی ساختمان هــای مختلف مانند برجها، بیمارستانها، مدارس، سالن های تفریحـی ورزشی،
مجتمع های مسکونی و آپارتمانی  و…
تامین سیستم اطفاء حریق.
مصارف کشاورزی و آبیاری.
تامین آب صنعتی کارخانجات و صنایع.

 

اساس کار بوستر پمپ آب


بوستر پمپ های هوشمند مقدار واقعی آب مورد نیاز را تامین می نماید،تا مصرف کننده همیشه و در تمام اوقات شبانه روز بتواند آب مصرفی مورد نیاز خود را با فشار کاما ثابت در اختیار داشته باشد.

این بوستر پمپ ها بصورت کاما اتوماتیک جهت ثابت نگه داشتن فشار آب مصرفی، متناسب با الگوی مصرف شبکه طراحی می شوند.با شروع مصرف ابتدا یکی از پمپ ها روشن و با تغییر سرعت پمپ اول فشار آب مصرفی ثابت نگه داشته می شود.چنانچه میزان مصرف بیشتر شود پمپ دوم بصورت اتوماتیک روشن شده و به همین ترتیب پمپ های بعدی میتوانند راه اندازی شوند تا فشار مصرفی همیشه ثابت بماند.با کاهش مصرف پمپ ها بصورت اتوماتیک و به ترتیب متناسب با کاهش خاموش می گردند.از ویژگی های بوسترپمپ های هوشمند امکان کار نوبتی پمپ ها ( Change Over ) بوده که باعث تقسیم کار در بین پمپ ها و در نتیجه تقسیم استهاک ناشی از مصرف در بین پمپ ها می گردد. لازم بذکر است در صورت قطع کامل مصرف سیستم بصورت کامل خاموش و در حالت آماده بکار تا شروع مصرف دوباره قرار می گیرد.

 

انوع پمپ ها در بوسترپمپ


پمپ ها با توجه به کارکرد خود د ر بوسترپمپ به سه نوع تقسیم می شوند:

پمپ اصلی (MAIN PUMP): پمپ یا پمپ هایی که وظیفه تامین هد و د بی کل سیستم را د ارند.

پمپ جاکی (JOCKEY PUMP): هنگامــی که د بی مورد نیـــاز یک سیستــم زیـاد باشــد معمـــولا از پمپ های بزرگ استفاد ه می گرد د و به تبع آن موتور های محرک نیز انـرژی زیاد ی برای بـــه حرکت د ر آورد ن پمپ نیاز د ارند.  د ر الگوی مصرف، زمان هایی وجود د ارد که د بی د رخواستی کم می باشد و میتوان این د بی را با  یک پمـــپ کوچک تامین کرد و نیــازی به استفـــاد ه از پمپ بـــزرگ نیست (تقاضای آب د ر حالت عاد ی کمتــر از 20 د رصد تقاضا د ر ساعات اوج مصرف بود ه و این شرایط د ر بیش از 70 درصد زمان مصرف حاکم است ). به همیـــن د لیل برای صرفه جویی د ر مصرف انرژی و همچنین کاهــش استهلاک پمپ هـــای بزرگ پمپی  با ظرفیـــت آبد هی کمتر از پمپ اصلی انتخاب می کنند تا برای مصارف  کم فقط این پمــپ روشن  شود و نیاز سیستـــم را برآورد ه  کند. نام این پمپ جاکی پمپ یا پمپ پیشرو است . برای حالتـــی که آبریزش در پمپ ها  و افــت تد ریجی  فشار د ر سیستم (LEAKAGE) وجود د ارد از جاکی برای تامین مجد د فشار استفاده می شود.

پمپ رزرو (STANDBY PUMP): معمـــولا د ر مکان هایـــی که آبرسانی امری ضروری اســت و وقفه د ر آن باعث ایجاد مشکلاتی می شود (مانند بیمارستانها،  کارخانجات و ….) پمپی را روی بوسترپمپ قرار می د هنــــد تا د ر صورت خراب  شد ن یا توقف یکـــی از پمپ ها این پمـــپ وارد مد ار شود و وقفه ای د ر آبرسانی ایجاد نگرد د. این پمپ را پمپ رزرو می نامند. در بوستـــرپمپ هایی که بــرای آتش نشانی بکار می روند حتما باید یک پمپ رزرو روی بوسترپمپ تعبیه گردد.

برای آگاهی از قیمت بوستر پمپ آبرسانی نیاز به بررسی و کارشناسی نیازهای خود دارید. بنابراین حتما با کارشناسان این امر تماس گرفته و مشورت نمایید.

  • ۹۸/۰۹/۰۶
  • maham tajhiz

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی